zondag 3 december 2017

Van Popol tot Brilsmurf of de wedstrijdverslaggeving van volleybalclub Knack Roeselare (deel 1)

In 1998 maakte Mieke de overstap van Bank van Roeselare naar Roularta. Roularta, uitgever van Knack, Trends, De Weekbode en tal van andere magazines is sinds jaren hoofdsponsor van volleybalclub Roeselare.

            


Aan het Belgische volleybalfirmament verdelen twee clubs de kampioenschapstitels onder elkaar : Knack Roeselare en Noliko Maaseik. Maes Pils Zellik was de laatste andere kampioen in1994. Sinds 1995 mocht Maaseik 13 keer de schaal in de lucht steken, Knack Roeselare 10 keer. Toevallig kennen deze twee clubs ook wel een stabiele en trouwe hoofdsponsor.


Roularta biedt in 1998 aan zijn personeelsleden een voordelig abonnement aan en zo komt, het dat ik sinds 1998 supporter ben van Knack Volleybalteam Roeselare..
Vandaag de dag gaat de puntentelling tot 25 in elke set en tot 15 in een eventuele vijfde set. In 1998 echter kenden we nog het 15 puntensysteem en kon je enkel punten scoren op eigen service. Met deze kennis trok ik dus, als ex-basketter, naar het Strohof in Beveren-Roeselare.
Knack joeg al jaren op een nieuwe titel, tevergeefs. In het team kon de jonge coach Dominique Baeyens beroep doen op een Olympische gouden medaillewinnaar, Ron Zwerver.

  

Als hoofdaanvaller was er de genaturaliseerde Brit Stephen Shittu. Stephen Shittu kon op heel wat buitenlandse belangstelling rekenen en zou later ook naar Italië verkassen maar ook een jaar in de gratie staan van aartsrivaal Maaseik. Jaren later keerde Shittu terug naar België om er bij minder hoog gekwalificeerde clubs te spelen en tenslotte in zeer duistere omstandigheden, na een ritje op zijn quad, plots van de wereld te verdwijnen. Zeer recent werd een verdachte landbouwer nog vrijgepleit van verdenking. De redenen zullen wellicht voor altijd een mysterie blijven.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/vlaamsbrabant/1.2375974
https://www.hln.be/regio/gooik/misschien-kunnen-we-ooit-nog-eens-een-potje-volleyballen-wie-weet~a1cb9d1a/

Het internet was reeds uitgevonden en dus had Knack Volley ook een website die door vrijwilligers up to date werd gehouden. Ook voor de verslagbeving stond een supporter in, ik denk dat het Frank was maar zijn familienaam ontsnapt me.
Wat ook een groot 'succes' was : het gastenboek ! Elke club had zo zijn eigen gastenboek waar anoniem posts konden geplaatst worden, zowel door vriend als vijand. Het laat zich te raden dat niet elke post hoog verheven was van inhoud en taalgebruik. De modder werd in alle richtingen gegooid en af en toe moest de moderator toch wel ingrijpen.
Inmiddels is er van het gastenboek van Knack Roeselare geen spoor meer, wanneer het verdween in de catacomben is me niet bekend. Wel vind ik nog een link terug naar het gastenboek van Menen : http://www.koekjes.net/cgi-bin/gastenboek/bekijken.pl?denaam=volleyme&start=1800

Op de gastenboeken deed ik ook mijn duit in het zakje dit onder de naam van Popol. Popol was geïnspireerd op Pol De Tremmerie van F.C. De Kampioenen. De neef van Dimitri (D.D.T.) werd door Balthazar Boma steevast 'Popol' genoemd.

Begin deze eeuw was het tijd om de website te vernieuwen en dit werd in handen gegeven van het I.T.-team van Roularta. Het was ook tijd om de wedstrijdverslaggeving een nieuw leven in te blazen en toen deed Popol zijn intrede als verslaggever voor de thuiswedstrijden. Van meet af aan koos ik voor een wedstrijdverhaal in plaats van een wedstrijdverslag.
Wordt vervolgd...




1 opmerking:

"This is not soccer"....een ode aan de meest faire contactsport ter wereld

Mijn liefde voor het rugby heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken en nog steeds sta ik 200% achter de quote die als titel staat boven...