maandag 13 augustus 2018

Brilsmurf en de wolvenvrouw



Voor de liefhebbers van klassieke muziek die ook een TV-abonnement hebben bij Telenet bestaat er een schitterend kanaal onder het nummertje 50 : BRAVA. Bij Proximus zou dit blijkbaar in een betalend pakket zitten. Beter dan in I-tunes kun je er meesterwerken opnemen, beluisteren maar ook bekijken en herbekijken. Werkelijk top want daar waar je sommige concerten ervan ook wel op YouTube vindt is de beeldkwaliteit hier stukker beter.


Eerder kende ik al het derde pianoconcerto van Rachmaninov, een werk dat vaak op de Koningin Elisabetwedstrijd als keuzewerk gespeeld wordt. En dus wilde ik ook wel eens het tweede pianoconcerto beluisteren. En zo maakte ik kennis met de wolvenvrouw Hélène Grimaud.
Neen, ze is niet blond zoals Tine Thing Helseth (zie mijn blog hierover), en komt ook niet uit Scandinavië ! Hélène Grimaud is van oorsprong een Française uit Aix-en-Provence (°1969). Grimaud heeft synesthesie, het ervaren van prikkels door meerdere zintuigen, bijvoorbeeld - zoals bij haar het geval is - het zien van kleuren als je muziek luistert.

Dit werk van de Russische componist (1873-1943) geldt als een van de meest succesvolle werken van Rachmaninovs oeuvre en behoort tezamen met het derde pianoconcert tot zijn beste werken voor piano en orkest. Het bestaat uit drie delen : 
Moderato / Adagio sostenuto / Allegro scherzando

Luister en bewonder Hélène Grimaud via onderstaande link met het orkest onder de leiding van de betreurde Claudio Abbado.
Hélène Grimaud speelt met een verbazend gemak, ingetogen zonder overdreven van die soms irriterende wiegende theatraliteit achter de piano. Een grandioos moment situeert via op minuut 6:03 : een liefdevolle glimlach naar de dirigent die het orkest meesterlijk in de hand houdt en de soliste in al haar virtuositeit laat schitteren en domineren. De haren komen bij mij pas echt recht vanaf 6:45 tot 8:02 waarbij met een aanloop het orkest het thema in al zijn grandeur overneemt en de piano zijn eigen complementaire melodie laat stralen. De korte apotheose van deel 1 neemt aanvang op 10:45 om te eindigen met weer die zalige glimlach op 12:03. Onder andere daarom is deze versie van dit werk nu mijn referentie-uitvoering waarmee ik alle andere vergelijk.

Van de drie delen geniet het eerste deel mijn voorkeur met een prachtig begin  maar wie goed luistert naar het tweede deel zal zeker de muzikale lijn van een pophit herkennen (minuut 14:00). Oorspronkelijk werd ‘All by myself’ gebracht door Eric Carmen maar later door anderen gerecoverd (waaronder Céline Dion)

Maar naast haar leven en missie als artieste, pianiste heeft Hélène Grimaud nog een wel speciale passie, wolven. Vandaar dat ze voor mij altijd de wolvenvrouw zal blijven.
Wie kan beter toelichting hierover geven dan de wolvenvrouw zelf ?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

"This is not soccer"....een ode aan de meest faire contactsport ter wereld

Mijn liefde voor het rugby heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken en nog steeds sta ik 200% achter de quote die als titel staat boven...